Grafisch Ontwerp – Rebranding voor Yvonne Glaser Fotografie

Grafisch Ontwerp – Rebranding voor Yvonne Glaser Fotografie

Ontwerpen en Bedenken, passend maken wat schuurt, (startende) ondernemers helpen de perfecte stijl bij hun bedrijf te vinden die past als gegoten.
Sinds ik in 2021 de opleiding tot grafisch vormgever heb afgerond is deze tak van (ontwerp-) sport  een onwijs leuke toevoeging voor de illustratie werkzaamheden die hier zowel los van staan, maar vaak ook een mooie combinatie kunnen vormen. 

Een inkijkje in het werk …

Grafisch Ontwerp – Rebranding voor Yvonne Glaser Fotografie

Branding traject: Bij documentair fotograaf Yvonne Glaser draait het om de alledaagse feestelijkheid en andersom: de kleine momenten in het grote feestbruisen. Herinneringen vastleggen zonder gearrangeerde opsmuk want het verhaal in de foto zorgt voor de magische sprankel – dit was het uitgangspunt van onze ontwerpreis.

Het traject begint altijd met een uitgebreid interview gesprek waarin veel aspecten rondom het bedrijf en de ondernemer als persoon langskomen. Voor de hand liggende vragen, nadenkertjes en multiple choice –  er komt altijd veel inzicht en voor mij belangrijke informatie uit voort. Na dit gesprek is het tijd om te filteren en ga ik aan de slag met het opmaken van een moodboard dat als basis voor alle schetsen en uitwerkingen dient – en soort gesprekssamenvatting in beeldtaal.
Warm, sfeervol en écht is de fotografiestijl van Yvonne Glaser. Verbinding maar ook een beetje glamour mag zeker niet missen gezien het vaak dé momenten van het leven zijn die vastgelegd worden. En ook de fijne vibe van het toegankelijke en een tikkeltje onconventionele karakter is een belangrijk ingrediënt in het bedrijf van Yvonne.

“Uitgebreid praten over jouw bedrijf levert mij de juiste ontwerptools op
en jou soms nog leuke nieuwe of to-the-point inzichten over je bedrijf!”

 

Het resultaat is dan ook een sterk en stevig beeldmerk geworden met de initialen van Yvonne Glaser. Feestelijke glans door het verloop in de letters maar ook vervagend zacht (zoals herinneringen vaak zijn), persoonlijk door de toevoeging van een “handletter” en een sprankeltje magie in de flits!
De kleuren van de nieuwe huisstijl zijn warme kleuren. Cosy, stabiel en harmonieuze donkergroen en berry kleuren zorgen voor balans en evenwicht tegenover één fellere uitschieter naar een gewaagder roze en houden het geheel zo lekker in evenwicht.
Ook in de fonts is een subtiele spanningsboog terug te vinden: een duidelijke en lekker zacht ronde basic lettertype tegenover een persoonlijke, eigenwijs-nostalgische scriptletter.
En dan is het tijd om af te ronden. Het plaatje is compleet, uitgewerkt in diverse huisstijl items en samengevat in een brandboard dat houvast geeft voor nog veel meer en vooral consistente ontwerp mogelijkheden.

Dankjewel, Yvonne!
… voor deze leuke samenwerking. Voor het vertrouwen in de ontwerpreis en je kritische blik. Leuk ook om de logo ontwerpen niet alleen online terug te zien maar ook groots in real life & on the road!
En natuurlijk wens ik je dat deze weg nog veel leuks voor jou in petto heeft. Want: “Vastleggen wat je voor altijd dichtbij wilt houden” komt helemaal goed bij Yvonne Glaser Fotografie.

 

Yvonne Glaser aan het woord: “Ik was toe aan een nieuw logo, ik vond dat ik mijn oude logo was ontgroeid dus hup , tijd voor actie!!
Een tijdje terug had ik al zelf geprobeerd veranderingen aan te brengen aan mijn huidige logo maar dat was het allemaal toch net niet.
Als ik een professioneel logo wil moet ik het ook zo aanpakken, dus vroeg ik Sabine van de Blijfabriek. Ik had al eerder een logo van haar hand gezien en daar was ik helemaal verliefd op.

Sabine pakte meteen lekker door en we planden een zoomcall, daarin  bestookte 😉 ze mij met vragen en was het vooral een gezellig gesprek.
Maar op sommige punten ook wel lastig om over dingen van je bedrijf na te denken die je of vanzelfsprekend acht, of je nog nooit écht gedaan hebt. Maar o zo ontzettend waardevol.

Vlot erna presenteerde Sabine mijn moodboard, ze sloeg de spijker op zijn kop en ik was onwijs enthousiast. Vanuit dit punt ging ze dan echt aan het logo werken.
Ik was uiteraard erg nieuwsgierig en vond het ook een tikkeltje spannend, want wat nou als ik het logo toch niet zou “voelen” ?! Sabine legde 3 logoschetsen voor en ik was meteen verliefd op 1 specifieke schets! Daar hebben we uitgebreid over gesproken en daarmee is Sabine toen verder mee aan het werk gegaan tot het uiteindelijke ontwerp.

Sabine luistert goed uit en kan ook tussen de regels luisteren. Ze neemt graag jouw wensen en ideeën mee maar weet goed haar professionalitijd te bewaken en vooral jou/mij te behoeden voor fouten. Het traject verliep fijn en vlot, ik vond het gewoon jammer dat het voorbij was. Na afronding liep ik toch nog tegen een klein dingetje aan als ik mijn logo gebruikte als watermerk. Ook dit heeft ze weer super en vlot opgepakt.”

Ben je er ook aan toe om jouw bedrijf eens goed onder de loep te nemen, de belangrijke kernwaardes naar boven te halen en visueel sterk en duidelijk samen te vatten in de passende huisstijl items?

Info Branding Traject

Blijfabriek ©